جت اسکی، ماجراجویی هیجان انگیز

اواسط دهه ۱۹۵۰ میلادی، برای اولین بار در بریتانیا اسکوتر آبی با مدل وینسنت آماندا که پروانه محور ۲۰۰ سی سی بود ساخته شد و چند وقت بعد توانستند حدود ۲ هزار دستگاه به استرالیا، آسیا، اروپا و آمریکا صادر کنند. در آن زمان فقط نیروی دریایی می توانست از این نوع اسکوترها استفاده کند.

تا اینکه برای اولین بار برای ورزش های تفریحی توسط کمپانی کاوازاکی ژاپن به دنیا معرفی شد.جت اسکی نام تجاری PWC که مخفف Personal Water Craft می باشد،  نام جت اسکی را نیز همین شرکت بر روی آن نهاد ولی جت اسکی با نام اسکوتر آبی نیز شناخته می شود. از نظر ظاهری همانند موتورسیکلت می باشد با این تفاوت که یکی در خشکی  و دیگری در آب حرکت می کند. جت اسکی سواری را می توان ورزشی بین اسکی روی آب و موتور سواری در نظر گرفت. آنها همانند قایق های تفریحی هستند با این تفاوت که همانند یک موتور سوار باید بر روی آن بنشینید!.

 جت اسکی ها دو مدل ساخته شده اند اولین و محبوب ترین آنها همانند موتور سیکلت یک صندلی بزرگ و کشیده برای نشستن یک تا ۳ نفر دارند و دسته دوم از نوع مدل های ایستاده است، که مانند اسکوتر فاقد صندلی است و باید به صورت ایستاده از آن استفاده کرد. مدل های ایستاده برای یک سرنشین ساخته شده اند و بیشتر برای انجام حرکات نمایشی و استفاده در مسابقات استفاده می گردند.

کیش مقصد ورزش های آبی؛

جزیره زیبای کیش یکی از برترین مقاصد گردشگری برای ورزش های آبی در ایران است. امروزه می توان تفریحات آبی کیش را، با کشورهای اروپایی مقایسه کرد. از این رو بسیاری از گردشگران داخلی و حتی خارجی، کیش را برای لمس تجربه ای متفاوت از تفریحات آبی بر می گزینند. این جزیره دارای کلوپ های تفریحی بسیاری بوده، که هرکدام نوع متفاوتی از این تفریحات را به همراه خدماتی متفاوت ارائه می نمایند. اما تمامی آن ها دارای یک تفریح مشترک می باشند که در میان گردشگران از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است و آن تفریحی جز جت اسکی نیست.

جت اسکی نزد گردشگران کیش ورزش محبوبی است، که تجربه ای متفاوت را از موج سواری برای گردشگران به ارمغان می آورد. تجربه ای مملو از هیجان و آدرنالین که در عین حال می تواند آرامش بخش باشد. دسترسی به جت اسکی کار سختی نیست، شما می توانید با مراجعه به یکی از کلوپ های تفریحات دریایی، به راحتی جت اسکی خود را کرایه کرده و از آن لذت ببرید.

جت اسکی، ماجراجویی هیجان انگیز

نکات ضروری؛

برای استفاده از این وسیله مواردی وجود دارد که گردشگران باید آن ها را رعایت نمایند. در ادامه مطلب مختصرا به آن اشاره خواهیم کرد.

اولین نکته آن است که برای استفاده از جت اسکی، با خود یک دست لباس مناسب ببرید. معمولا گردشگران می دانند که وقتی برای تفریحات آبی به سواحل این جزیره سفر می کنند باید لباس اضافه به همراه داشته باشند. آقایان می توانند مایوهای شخصی خود را استفاده نمایند، به شرط آن که دارای پاچه های بلند باشد. در غیر این صورت می توانند از مایو هایی که کلوپ ها در اختیارشان قرار می دهند، استفاده نمایند.

این نکته لازم به ذکر است که خانوم ها هم می بایست حجاب خود را حفظ نمایند. بادگیرهایی نیز برای خانوم ها در نظر گرفته شده است، تا به هنگام سوار شدن بر جت اسکی بتوانند از آن استفاده نمایند. این به معنای الزام استفاده از بادگیرها نبوده و فقط به منظور جلوگیری از خیس شدن لباس های آنها می باشد.

 شرایط استفاده از جت اسکی های جزیره کیش

اکثر کلوپ های کیش مجهز به اتاق رختکن و حمام می باشند. تمامی جت اسکی های کیش، اغلب به صورت دو نفره و در موارد بسیار کمی سه نفره می باشند. البته آن دسته از علاقه مندان و گردشگران که دارای وزن بالا هستند باید بر طبق قوانین کلوپ ها و به منظور جلوگیری از بروز هرگونه حادثه احتمالی، به صورت فردی از این وسیله استفاده نمایند.

قوانین استفاده از جت اسکی کیش

حداقل سن برای مراجعین بیست سال بوده و مسئولین از سوار شدن کودکان جلوگیری می نمایند. البته نوجوانان می توانند به همراه یکی از اعضای خانواده و یا دوستان خود سوار بر این موتورها شوند، به شرط آن که فرد بزرگسال هدایت آن را بر عهده بگیرد. اما در صورتی که تنها بوده، می توانند به همراه مربی های حاضر در کلوب ها، لذت تاختن بر روی موج ها را بچشند.

همچنین می بایست یک مدرک معتبر شناسایی معتبر و یا مبلغی را به عنوان ضمانت به مسئول کلوپ تحویل دهید. چرا که در صورت وارد کردن خسارت مسئول می باشید و نسبت به تعمیرات آن باید اقدام کنید. البته لازم به ذکر است که خسارات ناشی از نقوص فنی شامل این موضوع نمی باشند.

در زیر لیستی از قوانین مربوطه به جت اسکی کیش را مشاهده کنید:

  • توجه به آموزش های مربی و رعایت کامل آن.
  • جهت جلوگیری از بروز حادثه، فاصله ۱۰۰ متری با هرگونه شناور و اسکله و مانع را رعایت کنید.
  • در هنگام چپ و واژگون شدن جت اسکی، دست خود را از دسته فرمان جدا کرده و اجازه دهید تا جت اسکی به صورت خودکار به حالت اولیه بازگردد.
  • در صورتی که شناوری در حال حرکت باشد به هیچ عنوان نباید از مقابل آن عبور کرده و یا دور بزنید. همیشه باید از قسمت پشت آن عبور نمایید.
  • در مواقعی که جت اسکی یا شناوری به شما نزدیک می شود و متوجه شما نیست حتما توقف کنید.
  • به هیچ عنوان سعی نکنید از جلو یا کنار سایر جت اسکی ها یا شناورها رد شوید، از پشت سر آن ها عبور کنید یا دور بزنید.

در انتهای کلام؛

سعی کردیم به اختصار مطالبی برای شناخت این وسیله هیجانی برای شما باز نشر کنیم، حال اگر برای یک ماجراجویی هیجان انگیز آماده هستید، همین حالا جت اسکی خود را اجاره کنید!

کیش سرزمین تفریحات دریایی است

 

 

منابع:

ویکی پدیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *