کیش، انتخاب اول عاشقان اسکی روی آب

می‌توان جزیره کیش را مشهورترین مقصد گردشگری در جنوبی‌ترین نقطه ایران دانست. جزیره‌ای زیبا، مدرن و با امکانات رفاهی و تفریحی مناسب برای گردشگران. کیش، فرصتی استثنایی برای آشنایی با جاذبه‌های توریستی در منطقه است.

علاوه بر گشت و‌گذار در جزیره و تماشای آب‌های نیلگون خلیج فارس، شما می‌توانید از امکانات بسیار عالی مجموعه های تفریحی و رفاهی در این جزیره نیز برخوردار باشید. یکی از این تفریحات جذاب، اسکی روی آب در کیش می باشد.

تاریخچه اسکی روی آب در جهان

بهتر است در همین ابتدا کمی درباره شکل گیری اسکی روی آب صحبت کنیم. ورزش اسکی روی آب در سال ۱۹۲۲ در Lake City, Minnesota ایالات متحده آمریکا توسط رالف ساموالسون اختراع شد. رالف ساموالسون اولین بار این ورزش را در منطقه Lake Pepin رودخانه می سی سی پی امتحان کرد. ایده این ورزش را از اسکی روی برف الهام گرفت! ساموالسون معتقد بود که اگر می شود بر روی برف اسکی کرد، پس برروی آب هم می شود همین کار را به خوبی انجام داد!

وی برای اولین بار نیز از همان چوب اسکی معمولی خود برای اسکی بر روی آب استفاده نمود. اما امروزه از مواد فایبرگلاس برای ساخت چوب اسکی استفاده می شود. فدراسیون جهانی اسکی روی آب در سال ۱۹۴۹ میلادی تاسیس و اولین مسابقات جهانی در کشور فرانسه برگزار شد. در ابتدا این مسابقات هر دو سال یکبار در تورهای حرفه ای مانند تور مستر در آمریکا و مومبا در استرالیا برگزار می شد.

اولین بار کمیته برگزاری مسابقات جهانی اسکی روی آب، مسابقات تیمی در سطح جهان را در تورنمنت تاهیتی آمریکا و برودکس فرانسه برگزار کرد.

در فاصله سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰ میلادی، مسابقات جهانی به صورت تورنمنت هر ساله با اسپانسرهای مشتاق به جریان افتاد. تا اینکه در سال ۲۰۰۰ میلادی فدراسیون جهانی اسکی روی آب تصمیم به بازبینی برگزاری مسابقات گرفت. تلفیق سه رشته اصلی اسلالوم، پرش و تریک با رشته جدید به نام ویک بورد به تصویب رسید.

کیش، انتخاب اول عاشقان اسکی روی آب

تاریخچه اسکی روی آب در ایران

آغاز ورزش اسکی روی آب در ایران به بیش از ۵۰ سال بر می گردد. تاکنون علاقمندان به این رشته در آب های دریای خزر، سواحل جنوبی کشور و آبهای جزیره کیش، دریاچه های سد دز و امیر کبیر، دریاچه مجموعه ورزشی آزادی و دیگر آبهای مساعد موجود در کشور به ورزش اسکی روی آب پرداخته اند.

در سال ۱۳۴۲ این ورزش در ایران به صورت رسمی آغاز شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اسکی روی آب در چند سد بزرگ کشور از جمله سد کرج دنبال می شد که با توجه به اجرای قانون منع فعالیت در دریاچه های آب شرب کشور، مناطق مستعد اسکی روی آب کشور از فعالیت باز ماندند.

کیش، انتخاب عاشقان اسکی روی آب

اواخر سال ۱۳۹۹ برای اولین بار مسابقات اسکی روی آب با قایق (ویک بورد) با همکاری موسسه ورزش و تفریحات سالم کیش و انجمن اسکی روی آب ایران، در جزیره کیش برگزار شد. از آن تاریخ به بعد با حضور کلوپ های تفریحات دریایی، اسکی روی آب به صورت تفریحی درآمد. لذا به دلیل مساعد بودن دریای کیش، انتخاب عاشقان اسکی روی آب شناخته شد و هر ساله هزاران نفر از این تفریح هیجانی در این جزیره استفاده کرده و لذت می برند.

جالب است بدانید اسکی روی آب در کیش به دو شکل انجام می‌گیرد:

اسکی روی آب با قایق (ویک بورد): شما با طناب به یک قایق موتوری متصل هستید،

اسکی روی آب با کابل (کیبل اسکی): شما با کابل به برج‌ها متصل می‌شوید،

از نظر امنیت هر دو عالی هستند. در هر دو روش شما با یک طناب بیست متری به قایق موتوری یا برج متصل هستید که شما را با سرعتی مشخص روی سطح آب می‌کشد. سرعت حرکت شما با توجه به سن، وزن و شرایط خاص خودتان بین ۲۸ تا ۶۲ کیلومتر در ساعت متغیر است.

در اسکی روی آب، شما در حالی که دستکش مخصوص به دست کرده‌اید طناب را با دو دستتان به سمت خودتان می‌کشید و بدنتان را به سمت عقب مایل می‌کنید. در این حالت قسمت جلوی تخته اسکی‌ که به پا دارید به سمت بالا قرار می‌گیرد و شما به همین راحتی با هیجانی وصف‌ناپذیر روی آب کشیده می‌شوید. تخته‌های اسکی که به پا می‌کنید، تقریبا ابعاد صد و دوازده در بیست و یک سانتی‌متر دارند و وزنشان بین دو تا سه کیلوگرم است.

چه کسانی اسکی روی آب را انتخاب می کنند؟

  • افرادی که هیجان را دوست دارند.
  • اشخاصی که در جستجوی تجربه ای متفاوت هستند.
  • آنهایی که اهل حساب و کتاب بوده و به دنبال تفریح آبی مقرون به صرفه اند!
  • کسانی که طرفدار تفریحات آبی‌ هستند اما از امنیت نداشتن آن هراس دارند.
  • خانواده‌هایی که نوجوان پرانرژی و ماجراجو دارند.
  • مخصوص افراد پر انرژی و ماجراجو
  • انتخاب عاشقان اسکی روی آب کیش در خلیج همیشه فارس

نکات ایمنی در اسکی روی آب

اسکی روی آب کاملا امن است و خطری شما را تهدید نمی‌کند. اما اگر برای اولین بار سراغ این تفریح می‌روید، به آموزش‌هایی که توسط مربی‌ حاضر در مجموعه به شما می‌دهند به دقت توجه کنید. بدانید در حفظ امنیت شما، خودتان بیشتر از تمام عوامل مؤثر هستید.

استفاده از خدمات تفریحی فقط تا غروب خورشید امکان پذیر است، لذا به دلیل تاریک شدن و پایین آمدن امنیت، امکان استفاده از اسکی‌ روی آب، جت اسکی، پدل بورد و خیلی از تفریات آبی مقدور نمی باشد. اسکی روی آب محدودیت سنی نداشته و همه می‌توانند آن را تجربه کنند.

و سخن آخر، در این مقاله سعی کردیم تا به‌ خوبی، ورزش اسکی روی آب را در جزیره کیش، مورد بررسی قرار دهیم. نکات و شرایط مربوط به آن را ذکر کردیم تا بتوانید یک تجربه لذت‌بخش و بی‌نظیر را برای خود در سفر به این جزیره رقم بزنید.

 

 

 

منابع:

ویکی پدیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *